Kultura

VIDEO: Ljetopis završen dijalogom organizatora i publike

by Vesna Šoškić, kamera Adi Karađuzović, montaža Senad Sukalić | 22:08:2017 | 18:37:50

Trideseti, jubilarni Barski ljetopis završen je sinoć programom “Veče sa timom Ljetopisa”, koji je koncipiran, u duhu ideje jubilarnog festivala da premosti jaz između umjetnosti i ljudi, u formi dijaloga organizatora i selektora sa publikom.
 
Dijalog je pokazao da je publika izuzetno zadovoljna onim što je vidjela u 67 dana trajanja festivala, tokom kojih je realizovano čak 190 programa večernje scene i pratećeg programa.
 
Trideseti jubilarni Barski ljetopis pratilo je 7.000 ljudi, a samo festivalsku pozorišnu produkciju, koja je igrana 8 puta, osim u Baru i u Tivtu, vidjelo je 2.000 građana. Sve selekcije zadovoljile su vrhunski kvalitet koji je postavljen kao težnja na ovogodišnjem jubilarnom festivalskom izdanju. Zahvalnost za to pripada, prije svega selektorima -  Mili Čordašević (književni program), mr Vladimiru Domazetoviću (muzički), mr Milunu Lutovcu ( likovni segment), Maji Mrđenović (pozorišni program) i Vesni Vujošević Labović, producentkinji i urednici pratećeg programa.

 
“Književni program jubilarnog festivala ne sadrži ništa novo i spektakularno, jer tradicionalno svih ovih godina nudi kvalitet i ostvaruje svoju misiju popularisanja knjige i čitanja. Prilikom odabira učesnika trudili smo se da budu zadovoljeni visoki umjetnički i estetski kvaliteti, kao i da djela naših autora budu naučno visoko vrednovana, ukoliko dolaze iz te branše. Barski ljetopis nikada nije promovisao šund literaturu, tako da smo na ovoj kultnoj sceni, ispred Dvorca kralja Nikole vidjeli afirmisane i ostvarene pisce iz Bara, Crne Gore, regiona”, kazala je profesorica Mila Čordašević, selektorka književnog progrma, koja je istakla posebno zadovoljstvo što su svi programi imali brojnu publiku, čak 1800 posjetilaca.
 
Selektorka pozorišnog programa Maja Mrđenović istakla je da su nastojanja bila usmjerena na povećanje obima i kvaliteta, uz maksimalan trud da program bude racionalan i održiv.
 
“Akcenat je stavljen na produkcijski skromnije izvedbe, ali ne isključivo. Stari Bar je izazovan za umjetničku konceptualizaciju, ali takođe, ima svoje zadatosti u smislu prostornih i tehničkih mogućnosti, tako da je taj prostor dosta uticao na kreiranje selekcije. Doveli smo predstave koje domaća publika, ne samo u Baru, već i Crnoj Gori nije bila u prilici da vidi, poput slovenačkih predstava, sarajevske scene, zagrebačkog teatra ITD i drugih”, kazala je selektorka pozorišnog programa Maja Mrđenović.
 
Likovni i muzički program takođe su ostvarili očekivanja publike.Posjetioci su vidjeli djela čuvenih umjetnika sa domaće i svjetske scene, mlade stvaraoce čiji opus nagovještava uspješan umjetnički put, nekoliko koncepcijski dobro osmišljenih programa i ideja. Na muzičkoj sceni nastupili su izvođači koji su u muzičkom smislu obilježili drugu polovinu XX vijeka.
 
“Umjetnost se ne može ograničiti i ona je neka vrsta nedovršene komunikacije. Mislim da je ovaj XXX Ljetopis ostvario neku otvorenu komunikaciju između publike i nas koji smo to organizovali i u tom preplitanju stvarala se neka dobra i lijepa emocija”, kazao  je mr Milun Lutovac, selektor likovnog programa koji je istakao da je taj festivalski segment najbolji primjer raznovrsnosti, tradicionalnog i modernog, domaće i međunarodne scene..
 
“Uz to što smo uvijek vodili računa da ne zabiđemo barske i crnogorske muzičare na Ljetopisu, publika je mogla da čuje neka od najznačajnijih svjetskih umjetnika, poput Alekseja Ljubimova, Vladimira Viardoa, Aleksandra Rudina, koji su postali standard u muzičkom izvođenju u drugoj polovini XX vijeka. Zadovoljstvo je veće što su odziv i reakcije publike bili na nivou koji ti umjetnici zaslužuju”, kazao je u dijalogu sa publikom na završnoj večeri Barskog Ljetopisa urednik muzičkog programa mr Vladimir Domazetović.
 
Tridesetom jubilarnom Ljetopisu pečat je dao i prateći program, pod rukovodstvom glumice Vesne Vujošević Labović, koji je trebalo da ostvari osnovnu ideju festivala - da približi umjetnost širokom auditorijumu, a prije svega djeci.
 
“Mogu da budem zadovoljna obzirom na obim posla i broj programa. Tome je doprinio fantastičan timski rad, odlična saradnja između svih koji su učestvovali u organizaciji, a veliku zahvalnost dugujem mladom volonterskom timu na čelu sa Brankom Ćalasan, koji je ove godine prvi put na Ljetopisu, tim divnih, mladih ljudi koji su bili ogromna podrška našim programima”, kazala je Vesna Vujošević Labović.
 
Jubilarni  Ljetopis organizovan je uz tim koji je ove godine pojačan s nekoliko novih članova, među kojima je i direktorka festivala, poznata spisateljica Ksenija Popović.
 
“Još nisam svjesna da je Ljetopis završen, to će vjerovatno biti sjutra kada više nema programa, kada više ne budemo radili ovim festivalskim tempom. Srećna sam što je sve proteklo dobro, što čak ni kiša nije nijednom pala i poremetila programe na otvorenim scenama. Ponosna sam na tri stvari - kvalitet programa, reakcije i komunikaciju sa publikom, kao i na timski rad svih ljudi koji su festival kreirali”, kazala je za Radio Bar i Bar Info direktorka Ljetopisa Ksenija Popović.

 
Publika, taj najvažniji indikator festivalskog uspjeha zadovoljna je onim što je vidjela.
 
“Mene je puno toga obradovalo. Odgledala sam skoro sve programe. Moji komplimenti prvo idu likovnom i muzičkom programu, a onda svima redom. Trideseti po redu Ljetopis je posebna priča, jer u njemu je 30 naših godina, 30 godina Kulturnog centra, 30 godina festivala, pa ovaj trideseti mora da se nasloni na svih onih 29 i moždaž se zbog toga meni dopao. Imali smo sjajnu komunikaciju sa p.r-om Marijom Drašković i direktorkom Ksenijom Popović”, kazala je Nedeljka Cica Pavlović.
 
Miroslav Jovanović Timotijev je kazao da je presrećan što Barski ljetopis svih ovih godina ide putem sjećanja, jer, kako je istakao, “velika djela i veliki ljudi pripadaju sjećanju, a mali zaboravu”.
 
“Kao neko ko je učestvovao, a ove godine bio gledalac, mogu reći da imam to zadovoljstvo da sa svih festivalskih scena izađem višim od sebe nego što sam ušao. Najviše volim književnost i ako možemo ovdje da dovedemo Aleša Čara, Ivanu Dimić - dobitnicu NIN-ove nagrade, mladog, ali izuzetnog pisca Nikolu Nikolića, Sašu Dimoskog,  onda zaista možemo da budemo zadovoljni”, kazao je Timotijev, koji je jedan od najvjernijih i najrevnosnijih posjetilaca Barskog ljetopisa.
 
Novinarka Radija Crne Gore, koja je redovni pratilac svih festivalskih dešavanja i autorka kompetentnih izvještaja i priloga, Žana Vujović, zamjerila je selektorki pozorišnog programa Maji Mrđenović “što ni publika, ni novinari, nijesu uspjeli da je vide i čuju nijednom u Baru”. Ona je pitala selektorku i da li se u odabiru predstava rukovodila time što će se dopasti “profesionalnom gledalištu” ili širokom audutoriju.
 
Prvi put Ljetopis je u svojoj tri deceniji dugoj istoriji imao i takmičarski karakter.

 
Žiri u sastavu Jelena Milošević, dramska spisateljica, Branko Ilić, glumac i Danilo Marunović, reditelj, jednoglasno su donijeli odluku da nagradu za najbolju mušku ulogu dododijeli Borisu Isakoviću za ulogu  oca i tajkuna u predstavi "Novo doba", nagrada za najbolju žensku rolu pripala je Mirjani Karanović za ulogu direktorke i majke u istoj predstavi, a za najbolju režiju nagrađen je crnogorski reditelj Boris Liješević za predstavu "Pijani" Ateljea 212.
 
Specijalnu nagradu žiri Barskog ljetopisa je zbog, kako je saopšteno, kvaliteta selekcije pozorišnog programa, za izvrsnost kolektivne igre, dodijelio glumačkom ansamblu predstave "Penelopijada" u produkciji Centra za kulturu Tivat.
 
Zahvalnost je  za razvoj festivala izražena dugogodišnjim selektorima Ljetopisa - Mili Čordašević, Nikici Vuksanović i Dragiši Simoviću, kao i direktoru KC Bar Ćazimu Nikeziću, a svim članovima volonterskog tima uručene su diplome.
 
Opšta je ocjena da je ove godine besprijekorno funkcionisala PR služba festivala na čelu sa Marijom Drašković.