Intervju

VIDEO: Popović: Prirodno smo krenuli u reformu festivala

by Vesna Šoškić, snimatelj Adi Karađuzović; montaža Senad Sukalić | 03:03:2018 | 02:10:14

Od prošlogodišnjeg, XXX jubilarnog izdanja Barskog ljetopisa - multimedijalnog festivala kulture i umjetnosti, počela je njegova transformacija i uobličavanje na drugim osnovama. Akcenat je stavljen na pozorišni program, a jedna od najznačajnijih novina koju je uveo novi programski tim jeste što je on od ljetnjeg prerastao u festival cjelogodišnjeg trajanja, po čemu je jedinstven među sličnim manifestacijama i festivalima, ne samo u Crnoj Gori, već i u regionu. Došlo je i do promjena u selektorskom timu, što je naišlo na različite reakcije javnosti.
 
O tome i drugim planovima za Radio Bar i Bar Info govorila je programska direktorka Ksenija Popović, koja je za naše medije ekskluzivno najavila novu ljetnju pozorišnu produkciju – “O miševima i ljudima” - po jednoj od najkontroverznijih knjiga XX vijeka američkog nobelovca Džona Stajnbeka.
 

Ideja novog uređivačkog tima Barskog ljetopisa, na čelu sa programskom direktorkom Ksenijom Popović, bila je da grad “kulturno” živi i nakon ljeta, pa je od ove godine otvorena Zimska festivalska scena.
 
“Imamo problem, ne samo u Baru, već na cijelom primorju, kada prođe ljetnja turistička sezona, da nekako zamre kulturni život grada, premalo se toga dešava i svi se ušuškamo u neku svakodnevicu, koju, na žalost diktira televizija, takva kakva je. Zato je postojala ambicija da se Barski ljetopis pretvori u cjelogodišnji festival i razmišljali smo koji bi to model mogao da bude, izvodljiv već od ove godine. Odlučili smo se za jedan program sedmično, četvrtkom u Dvorcu kralja Nikole, jer veliki problem koji se ispriječio kada smo pričali o Zimskoj sceni bio je nedostatak odgovarajuće infrastrukture. Dom kulture je u veoma lošem stanju, grijanje nije kako treba, stolice su dotrajale, tu su potrebna velika ulaganja, jer godinama to nije rađeno, nije se ulagalo, te nismo imali adekvatan prostor za održavanje Zimskog programa. Zbog toga smo odlučili da tu manu pretvorimo u našu prednost i da se fokusiramo na teatar, na male predstave koje se, inače igraju na malim, alternativnim prostorima i da od toga napravimo imidž. Sve predstave igrali smo u Dvorcu, osim jedne za Dan opštine u Domu kulture i sada ćemo  još jednu u martu odigrati u sali Doma kulture, jer nam dolazi velika predstava iz Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada ‘Anikina vremena’, po priči Iva Andrića, dok literarni, muzički i likovni program funkcionišu u Dvorcu, kao i tokom ljeta”, kazala je Ksenija Popović.
 

Na pitanje zašto se toliko ulaže u pozorišni segment, na uštrb drugih programa odgovorila je: “Prvo, to je najskuplji program po prirodi stvari, jer za svaku predstavu putuje izvjestan broj ljudi, glumci, tehničari, scenografija i to, naravno košta. S druge strane, koliko god mi njegovali ostale branše umjetnosti, ja sam po struci pisac, a bavim se i slikanjem amaterski, i drage su mi sve te forme, ali moramo biti svjesni da bilo koji festival u kojem postoji pozorišni program, u tom festivalu će imati primat, jer pozorište je segment koji najviše komunicira sa publikom i privlači najveći broj ljudi, tako da smo prirodno krenuli u reformu festivala upravo od pozorišnog segmenta, pa onda ćemo polako mijenjati i likovni, muzički, literarni”.
 
“Najteže je u suštini promijeniti  književni program  jer je tu teško izmisliti nešto posebno kreativno, ali pokušaćemo i to da osvježimo. Zimska scena funkcioniše po principu rotacije, jednog četvrtka imamo književni, drugog likovni, pa muzički i pozorišni program”, kazala je Popović koja je navela da se realizuje i pozorište za djecu, koje se odvija tokom dana, u saradnji sa osnovnim i srednjim školama, najčešće četvrtkom, kada su naveče programi u Dvorcu.
 

Barski ljetopis svih prethodnih trideset godina bio je u pravom smislu “barski festival”, odražavao je, kulturološki, osnovne ideje i posebnosti Bara, među kojima su i njegov kosmopolitski i građanski duh, ali barski i po tome što su ga uređivali selektori koji su živjeli i stvarali u Baru, te su najbolje osjećali duh sredine iz koje se izrodio i ovaj svojevrsni kulturni, testamentarni pečat grada - profesorica Mila Čordašević - selektorka književnog programa, glumac Dragiša Simović - selektor dramskog segmenta, mr Milun Lutovac - zadužen za likovni program, profesor i pijanista Vladimir Domazetović - selektor muzičkog programa i Nikica Vuksanović u filmskom programu. Festival je za sve ove godine kontinuiranog postojanja, često i u teškim vremenima, zahvaljujući prije svega ovim ljudima, na čelu sa direktorom Kulturnog centra Ćazimom Nikezićem, opstajao, rastao i razvijao se, imao zavidnu estetsku dimenziju i kvalitativni nivo, posebno imajući u vidu činjenicu da je 60-tak programa tokom ljeta realizovano sa budžetom od 70.000€.
 

Trideseta godina postojanja bila je prekretnica - festival dobija novo lice i nove programske selektore.
 
“Mi smo se već od početka XXX ljetopisa odlučili za promjenu selektora dramskog programa, jer nije prirodno da na bilo kojem umjetničkom angažmanu, kada je u pitanju posao umjetničkog direktora ili selektora, ljudi ostaju tu više od jednog ili dva mandata, to je tako u svijetu. Nije prirodno da isti ljudi budu 10 ili 15 godina, kako se dešavalo, između ostalog i na ovom festivalu, jer dođe do zamora materijala i stagnacije. Smatrali smo da festival u svakom smislu treba unaprijediti, da se treba obratiti nekim drugim ljudima koji će ponuditi nove koncepte i ideje, počeli smo, kao što sam kazala, od pozorišnog segmenta. Za ljetnji festival selekciju je uradila Maja Mrđenović - teatrološkinja i pozorišna kritičarka, koja se sada posvetila doktorskim studijama, pa je na njeno mjesto došao Boris Mišković, pozorišni producent, koji je bio v.d. direktor Grada teatra i dugogodišnji  selektor dramskog programa -dakle, ogromno iskustvo. Vrlo sam ponosna činjenicom da se barska publika toliko navikla na kvalitet predstava koje on dovodi da nas ljudi zovu prije nego što izađe program i kažu: ‘Što god je na repertoaru, ostavite nam kartu’. Što se tiče muzičkog programa, objavili smo nedavno da će na mjesto Vladimira Domazetovića, koji je dugo godina predano radio na tom programu, od ljeta taj dio selektovati, odnosno subotnju muzičku scenu, koja je regionalna i svjetska scena, maestro dirigent Bojan Suđić. U pitanju je muzičar svjetski poznat i zaista nam je čast što se prihvatio ovog posla”, rekla je Popović - “Iako mi često imamo prigovore na našu Crnu Goru, u stvari mi je mnogo volimo i osjećamo neku dužnost, tako da je i maestro Bojan prihvatio ovu dužnost iz čistog patriotizma i želje da doprinese i pomogne da Barski ljetopis stekne izvjesni renome i u stručnim, muzičkim krugovima”.
 

Direktorka festivala najavila je ekskluzivno za Radio Bar i Bar Info i novu pozorišnu produkciju ljetnjeg festivala.
 
“Festival će slijediti koncept koji smo imali prošle godine, samo što ćemo imati dva puta sedmično teatar - ponedjeljkom crnogorski, četvrtkom regionalni, utorkom je na programu ‘barska umjetnost’, kombinacija muzike i književnosti, srijedom će biti otvaranje izložbi, petak je slobodan dan, subotom su koncerti i nedjeljom književne večeri. Ostaje i koncept pratećeg programa koji funkcioniše pod sloganom ‘Umjetnost traži publiku, a ne obratno’. I ove godine imaćemo svoju festivalsku produkciju.Postavićemo na scenu nobelovca Džona Stajnbeka ‘O miševima i ljudima’, u koprodukciji sa Gradskim pozorištem iz Podgorice. Režiju potpisuje čuveni bosansko-hercegovački reditelj Dino Mustafić, čija je predstava prošle godine na Barskom ljetopisu dobila nagradu, odnosno nagrađeni su kao najbolji glumci za mušku i žensku ulogu Boris Isaković i Mirjana Karanović. Posebno smo ponosni i na ovaj projekat i na činjenicu da je Dino prihvatio da režira. Ovo je potpuno muška podjela sa jednom glumicom i mogu vam reći da, ako ja budem na festivalu iduće godine, imaćemo žensku postavku, da bismo napravili neki balans. Igraće dakle, glumci Gradskog pozorišta, podjela uloga još nije kompletna, ali znamo da će glavne role, Džonija i Lenija, igrati Mišo Obradović i Miloš Pejović”, otkrila je za naš medij programska direktorka Barskog ljetopisa Ksenija Popović.