Kontroverzna predstava Naše nasilje i vaše nasilje sinoć na Ljetopisu

Ljetnja pozornica barskog Doma kulture je sinoć bila mjesto sa kojeg su se čule necenzurisane, potresne i ekspresivne poruke koje nosi predstava “Naše nasilje i vaše nasilje” Olivera Frljića.

Insirisana romanom Petera Vasja “Estetika otpora”, predstava je nastala kao rediteljev autorski projekat u međunarodnoj koprodukciji HNK “Ivan pl. Zajc”, HAU “Hebbel am Ufer” i “Kunstfest Weimar” iz Njemačke, “Wiener Festwochen” iz Austrije, “Slovenskog mladinskog gledališča” iz Slovenije, “Zürcher Theater Spektakel” iz Švajcarske i “Internacionalnog teatarskog festivala MESS” iz BiH.

“Naše nasilje i vaše nasilje” govori o aktuelnoj globalnoj političkoj i društvenoj situaciji, o migrantskoj krizi, islamističkom terorizmu i stanju na Bliskom istoku, tumačeći to kao posljedicu odnosa Evrope i SAD prema ovom području, kolonijalizma i žeđi za naftom. Međutim, za razliku od ostalih projekata koji se bave ovom temom, Frljić, u svom maniru, pažnju osvaja eksplicitnim scenama napadajući “nepodnošljivu lakoću postojanja” na koju je Evropa navikla, kako bi pokazao da ne možemo mirno stajati u vlastitoj udobnosti dok se oko nas događaju nepojmljive stvari.

Od premijere do danas predstava je odigrana više od 50 puta, a nigdje nisu izostale reakcije. U Poljskoj i Hrvatkoj je ispraćena protestima, u Brnu je prekinuta od strane ektremnih desničara dok je, sa druge strane, u Kolumbiji, Bogoti, Berlinu, Hamburgu i ostalim zemljama dobro prihvaćena.

Glumica i asistentkinja režije Barbara Babačić kazala je da, iako gotovo uvijek mogu pretpostaviti kako će predstava biti prihvaćena u nekoj zemlji, Balkan posebno karakteriše jedno: “Ono što bih rekla za balkanski region jeste da je publika dosta stidljiva. To se najviše vidi na okruglim stolovima koje uglavnom priređujemo nakon predstave. Iako postoji puno pitanja, naša publika ih ne voli postavljati, bez obzira što neke momente ne razumije u potpunosti”. 

Sveprisutna tema naše svakodnevnica, ogoljena i šokantno prikazana, ima za cilj da nas natjera na preispitivanje životnih stavova. U svrsi toga je i direktna komunikacija koju glumci ostvaruju sa gledaocima, vrijeđajući ih na momente, stvarajući im osjećaj krivice i ukazujući na ravnodušnost.

“Mi smo definitvno izgubili ljudskost. Humanizam je, možemo slobodno reći, jednom nogom u grobu. Međutim, nisam sigurna da li ovo što mi radimo može išta promijeniti. Ono što je najtragičnije je činjenica da je pozorište i dalje jedan buržujski medij gdje dolazi uvijek ista publika i dijeli slična mišljenja. Naravno, ne uvijek i ne svuda, ali pitanje je da li se mogu desiti neke promjene. Mi se uvijek nadamo da će makar jedan čovjek izaći nakon predstave i dobiti neke uvide o temi kojom se bavimo”, kazala je Babačić.

Pored Babačić, uloge u predstavi tumače Dean Krivačić, Jerko Marčić, Daša Doberšek, Nika Mišković, Uroš Kaurin, Drago Potočnjak, Matej Recer i Blaž Šef, glumci riječkog HNK i Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane.

***

Istaknuta italijanska violinistkinja Daniela Kamarano i pijanista Alesandro Deljavan nastupiće večeras, 7. jula na platou ispred Dvorca kralja Nikole, čime započinje serija koncerata internacionalne muzičke selekcije ovogodišnjeg “Ljetopisa”. Početak koncerta zakazan je za 21:30h.

Sat vremena kasnije, projekcijom filma “Ulica” (“La strada”) Federica Fellinija otpočeće i filmski program 32. „Barskog ljetopisa“. Ulaz je slobodan.

Share.

Comments are closed.