Nakon sedam nedjelja i preko stotinu realizovanih programa, sinoć je, razgovorom organizatora i publike, spuštena zavjesa na trideset i drugo izdanje multimedijalne manifestacije “Barski ljetopis”.
“Festival su obilježili kvalitetni programi u sva četiri segmenta – pozorišnom, likovnom, književnom i muzičkom, kao i pratećem dijelu, čime je Bar pozicioniran kao značajan kulturni centar, ne samo u Crnoj Gori, već i u regionu”, čulo se na press konferenciji “Veče sa organizatorima”.
“Veče sa organizatorima”, kao koncept kojim se od tridesetog, jubilarnog festivala završava “Barski ljetopis”, ustanovljeno je kao svojevrsni vid interakcije, dijaloga i premošćivanja jaza između kulture, odnosno umjetnosti i publike.
Boris Mišković, selektor pozorišnog programa, istakao je da se rukovodio isključivo kvalitetom, što je publika prepoznala.
“Bar je izrastao u veliki kulturni centar, mnogo ljudi želi da bude dio ‘Ljetopisa’ i to me posebno raduje. Dovoljno je pomenuti imena poput Olivera Frljića, Jagoša Markovića, Andraša Urbana, autore kao što su Crnjanski, Servantes, kako bi objasnili toliku zainteresovanost građana, jer to su stvaraoci koji izazivaju respekt. Do mene su, jer nijesam često bio u Baru, dolazile vijesti da publika hrli na predstave i da nema slobodnih mjesta”, kazao je Mišković.
Ovogodišnji “Barski ljetopis” otvoren je spektakularnim koncertom Simfonijskog orkestra i hora RTS, pod dirigentskim vođstvom maestra Bojana Suđića, koji je i selektor muzičkog programa.
“Prvenstveno se zahvaljujem organizatorima na hrabrosti i viziji da festival bude otvoren, kao i prošle godine, kada je nastupio Crnogorski simfonijski orkestar, jednim ovako zahtjevnim programom. Time je Bar pokazao da ima potencijala za muzičke spektakle, koji je ovoga puta krasila izuzetno kvalitetna produkcija i odličan odziv publike, i da će nastaviti i u budućnosti da radi ovakve ili slične projekte”, kazao je mr Bojan Suđić, koji je naglasio da su u muzičkoj selekciji bili zastupljeni internacionalni umjetnici, međunarodnog renomea, koji nastupaju na najprestižnijim muzičkim scenama svijeta.
Mr Aleksandra Vojvodić Jovović, zadužena za crnogorsku muzičku scenu na “Barskom ljetopisu” izuzetno je ponosna nastupima i posjećenošću koncerata crnogorskih izvođača, koji, kako je kazala, spadaju u sam vrh međunarodne muzičke scene, a kako djeluju pretežno u inostranstvu, rijetko su u Crnoj Gori.
“Zato im ovakvi festivali i gostovanja na njima mnogo znače, to je za njih neka vrsta nagrade, čime je ‘Barski ljetopis’ pokazao da pomaže naše mlade muzičke snage. Bili su to ovoga puta – Danijel Cerović, vrhunsko gitarsko ime, Nikola Vučković, poznati pijanista, džez muzičarka Sara Jovović, te ‘Antivari pop-rok night’ kao muzička produkcija ‘Barskog ljetopisa’, prekrasan duet Igor Novak-Ana Vukazić i za kraj sjajna Baranka Petra Bubanja, učenica barske Muzičke škole, koja živi u Americi, gdje je doktorirala na violini”, podsjetila je mr Aleksandra Vojvodić Jovović.
Za dr Miluna Lutovca, u odabiru književnog programa bilo je važno da autori koji gostuju na festivalu budu istinski pobornici onoga što rade.
“Radi se o stvaraocima koji su u potpunosti posvećeni poslu, ideji, a biti rob pisane riječi nije nimalo lako. Prednost sam dao onima koji su reprezenti nekih novih formi i pogleda, poput Mehmeda Đedovića, dr Tatjane Burzanović, Marka Šelića- Marčela, Milana Vujovića… Ovogodišnji ‘Barski ljetopis’ otvorio je neka nova vrata i postavio drugačije standarde. Nijesmo više ono što smo bili prije, iako ne želim da potcijenim ni dosadašnji rad, već ozbiljno konkurišemo da postanemo veliki festival. To je i obaveza svih ljudi koji sjede za ovim stolom”, istakao je Lutovac.
“Crna Gora slovi kao zemlja slikara, ali u likovnom segmentu nastojala sam da napravim kvalitetan spoj domaćih i inostranih umjetnika”, istakla je selektorka likovnog programa dr Anastazija Miranović, koja je pozvala publiku da pogleda izložbu koja je još otvorena u Dvorcu, a kojom je završen likovni program, Ane Petrović, pod simboličnim nazivom “O čemu govorim kada govorim o ljubavi”.
Na početu, publika je vidjela radove neponovljivog Uroša Toškovića, postavku fotografija Peđe Đonovića – “Testament”, opservacije poznatih slikara na djelo velikana umjetničke, naučne i filozofske misli – Njegoša i Tesle, a u Galeriji stalnu postavku barskih likovnih umjetnika.
Prateći program “Ljetopisa”, koji je sumirala selektorka Vesna Vujošević-Labović, obuhvatio je, uz podršku mladih volontera, čak 72 radionice, plažne biblioteke, 3 performansa i 4 profesionalne pozorišne produkcije za djecu. Najbrojnije su, prema njenim riječima, bile likovne plažne radionice , glumačko-poetske, a organizovana je i škola mozaika, grafike, a od ove godine uvedena je i mini radionica grnčarstva.
Suštinska poruka “Barskog ljetopisa” jeste, kao i univerzalna misija umjetnosti, kako je istakao dr Milun Lutovac, “Živimo malo bolje i ljepše, vjerujući u umjetnost”, dok je selektor Boris Mišković naglasio: “Naša djeca trebalo bi da rastu u zdravom ambijentu, radujući se knjizi, pozorištu, muzici”.
Direktorica “Barskog ljetopisa” Ksenija Popović apelovala je na privrednike da pomognu Kulturnom centru i festivalu u nabavci novog koncertnog klavira, koji je, zbog dotrajalosti jedinog postojećeg, neophodan za kvalitetno izvođenje muzičkih programa.