U Osijeku, centru Osječko-Baranjske županije u Hrvatskoj, u subotu je održano predavanje barskog publiciste Željka Milovića “Crnogorska pop-rock scena 1954-1991”, bazirano na istoimenoj monografiji koju je publikovala Matica Crnogorska.
Predavanje je održano u organizaciji Crnogorskog kulturnog društva “Montenegro – Montenegrina” OBŽ, uz podršku Uprave za saradnju sa dijasporom-iseljenicima Vlade Crne Gore, i u saradnji sa Gradom Osijekom.
Nedeljko Bezmarević, zamjenik predsjednika CKD, u uvodnom slovu govorio je o autoru knjige i samom djelu, potencirajući da je “izuzetno vrijedna stvar što u današnjem politizovanom društvu predstavljamo nešto što nema veze sa tim, već sa nečim vrijednim, opuštenim i kreativnim”.
“O temi crnogorskog pop-rock nasljeđa nikada se do sada nije govorilo ni u Osijeku, ni u čitavoj državi Hrvatskoj, pa je značaj ovakvog skupa tim veći”, istakao je Bezmarević, predstavnik Crnogorske nacionalne manjine za skupštinu grada Osijeka i iskazao zadovoljstvo što je predavanje bilo otvoreno za sve zainteresovane, pa je u publici bio znatan broj posjetilaca iz grada domaćina, ali i predstavnika drugih nacionalnih manjina u Osijeku.
Predsjednik Crnogorskog kulturnog društva „Montenegro – Montenegrina“ Siniša Popović istakao je da je ono osnovano s ciljem okupljanja pripadnika crnogorske nacionalne manjine na području županije, kao i organizacije i sprovođenja programskih aktivnosti usmjerenih na njegovanje kulture i očuvanje tradicionalnih vrijednosti i identiteta crnogorskog naroda izvan matične domovine.
“Područje djelovanja CKD obuhvata razvitak demokratske političke kulture i kulture dijaloga, kako među pojedincima, tako i među skupinama različitih nacionalnih manjina, razmjenu aktuelnih i tradicionalnih sadržaja iz oblasti kulture i umjetnosti, međunarodnu saradnju udruženja, institucija i lokalnih zajednica, kao i aktivnosti iz oblasti obrazovanja, nauke, istraživanja i sporta“, naveo je Popović, inače predstavnik crnogorske nacionalne manjine u Skupštini Osječko-baranjske županije.
Željko Milović je govorio o specifičnosti nastanka i razvoja popularne muzike i uopšte urbanog pokreta u Crnoj Gori, od orkestra pod vođstvom maestra Eugena Hajzlera koji je Crnoj Gori prvi u kontinuitetu predstavio “drugačiju muziku” od do tada uobičajene, preko prvih bendova – “Entuzijasti” i “Eukaliptusi”, održavanju Budvanskih i Titogradskih gitarijada, fenomenologiji uspjeha Daniela Popovića i Miladina Šobića kao izvođačima koji su se ostvarili van matične republike, i grupe “Makadam” koja je to uradila upravo iz glavnog grada Crne Gore kao matične baze, zatim o nepostojanju adekvatne muzičke infrastrukture i nepostojanju konzistentne pop rock scene, sve do koncerta za gladne Afrike, prvog u tadašnjoj Jugoslaviji, a zaključno sa pojavom novih gitarijada početkom devedesetih “kad im vrijeme bilo nije” i preplavljivanjem medija i tržišta hrvatskim densom i srpskim turbo-folkom, “između kojih nije bilo suštinske razlike, od dva brata đeca”.
Milović je najavio i objavljivanje drugog, dopunjenog i izmijenjenog izdanja knjige početkom naredne godine u izdanju NVO Montenegro Records i Matice Crnogorske.
Pored predstavnika javnog, kulturnog i političkog života Osijeka, predavanju je prisustvovao i opunomoćeni ministar/ ministar savjetnik u Ministarstvu vanjskih poslova Crne Gore prof. dr Milo Lučić.
Nakon predavanja, druženje crnogorske delegacije i domaćina nastavilo se u čuvenoj “Čingi Lingi” čardi, mjestu koje je kantautor Đorđe Balašević navodio kao “svoju drugu kuću”, a čiji stihovi o Osijeku i Osječanima zauzimaju centralno mjesto u ovom objektu.