Obimnim dnevnim redom danas je počela 29. sjednica SO Bar. Čak 23 tačke su predviđene za ovo zasjedanje, a nakon utvrđivanja kvoruma i usvajanja zapisnika sa 27. sjednice SO Bar, odbornici su dopunili dnevni red.
Naime, pored 21. tačke za ovo zasijedanje, odbornici su na prijedlog predsjednika Opštine Bar Dušana Raičevića na ovu sjednicu uvrstili prijedlog Odluke o izmjenama i dopunama o porezu na nepokretnost sa 24 glasa “za” i jednim “protiv”, bez “uzdržanih”, kao i prijedlog Odluke o izmjenama i davanju saglasnosti za privremeno korišćenje prostora u Sportskoj dvorani “Topolica” Upravi za sport i mlade sa 24 glasa “za”.
Potom je odbornik Demokrata Momčilo Leković zatražio da se odbornici izjasne o njegovom prijedlogu da se u dnevni red uvrsti Informacija o načinu utroška 44 miliona i 370.000 eura za Maljevik, dok je odbornik Biram Crnu Goru Ljubomir Vukoslavčević prema poslovniku uoči sjednice zatražio da se u dnevni red uvrsti Informacija o stanju u TO Bar. Po izlasku za govornicom Vukoslavčević je obavijestio prisutne da je u saznanju da je direktor Turističke organizacije Bar Emil Kukalj podnio ostavku na funkciju. To je bio i razlog da on povuče svoj, odnosno prijedlog partije Biram Bar, za dopunu dnevnog reda.
Sa druge strane, direktor TO Bar Emil Kukalj je u međuvremenu za medije kazao da su interne procedure u toku.
“Javnost će biti o svemu blagovremeno obaviještena”, kazao je Kukalj, dodajući da odbornike Skupštine opštine Bar nije obavjestio o ostavci na funkciju direktora TO Bar.
Prilikom glasanja prijedlog odbornika Lekovića je odbijen sa 15 glasova “protiv” i 5 “za”, dok “uzdržanih” nije bilo.
Povodom prijedloga odbornika Lekovića za riječ se javila predsjednica kluba odbornika DPS-a Branka Nikezić koja je istakla da je odbornik Leković iskoristio govornicu da brani aktuelnu crnogorsku vlast, a u vezi pomenutog prijedloga je dodala da u svim finansijskim izvještajima u nekoliko godina unazad postoje sve informacije o poslovanju Opštine Bar, pa i o Maljeviku.
-“Vodite propagandnu aktuelnu politiku i to je upitno što vi radite”, dodala je Nikezić.
Potom se za riječ proceduralno javio odbornik Momčilo Leković, ali kako se nije držao procedure, predsjednica Skupštine mr Milena Božović mu je izrekla opomenu.
Dnevni red je usvojen sa 25 glasova “za”, bez ijednog glasa “protiv” ili “uzdržan”.
Povodom prve tačke dnevnog reda – Prijedlozi Odbora za izbor i imenovanja, predsjednica tog odbora Branka Nikezić je obavijestila Skupštinu da je dosadašnji član UO SRC “Bar” Katarina Malić na lični zahtjev razriješena, te predložila da se umjesto nje za novog člana imenuje Aleksandar Madžar. Skupština je to izglasala sa 19 glasova “za” i 2 “protiv”, bez uzdržanih.
Potom su odbornici prešli na drugu tačku dnevnog reda – Predlog Odluke o budžetu Opštine Bar za 2022. godinu.
Uvodničarka je bila Ivana Backović, sekretarka Sekretarijata za finansije. Ona je upoznala odbornike o tekućem dijelu budžeta.
“Izrada Odluke o budžetu Opštine Bar za 2022. godinu zasnovana je na mjerama budžetske politike koja ima za cilj uspostavljanje održivog sistema finansija, gdje će se iz ostvarenih prihoda pokriti svi tekući rashodi, otplata duga i obezbijediti sredstva za kapitalne investicije.
Planiranje Budžeta je izvršeno u skladu sa Smjernicama za pripremu budžeta jedinica lokalne samouprave za 2022. godinu izdatih od Ministarstva finansija i socijalnog staranja Vlade Crne Gore, zahtjevima potrošačkih jedinica i realne procjene budžetskih prihoda.
Ukupni primici budžeta Opštine Bar za 2022. godinu planirani su u iznosu od 23.230.000,00 €. Budžet Opštine se finansira iz sopstvenih i ustupljenih prihoda. Sopstveni prihodi su prihodi koje uvodi opština svojim propisima, koji u cjelini (100%) pripadaju Budžetu opštine, a to su: lokalni porezi, takse, naknade i ostali prihodi.
Ustupljeni prihodi su prihodi koje opština ostvaruje od poreza i naknada koje uvodi Država i određeni procenat ustupa opštini, a to su: o prihodi od poreza na dohodak fizičkih lica, o prihodi od poreza na promet nepokretnosti, o prihodi od koncesionih i drugih naknada za korišćenje prirodnih dobara koje dodjeljuje Država, o prihodi od godišnje naknade pri registraciji motornih vozila, traktora i priključnih vozila.
Struktura ukupnih primitaka za 2022. godinu izgleda ovako ! Sopstveni prihodi planirani su u iznosu od 16.580.000,00 € i u strukturi ukupnih budžetskih prihoda učestvuju sa 71,37%. Planirani su na sledeći način:
Lokalni porezi planirani su u iznosu od 9.100.000,00 €, što čini 39,17% ukupnih budžetskih prihoda. Porez na nepokretnosti planiran je u iznosu od 8.000.000,00 € i učestvuje sa 87,91% u ukupnim lokalnim porezima, a sa 34,44% u ukupnim prihodima budžeta.
Prirez porezu na dohodak fizičkih lica planiran je u iznosu od 1.100.000,00 € i u ukupnim lokalnim porezima učestvuje sa 12,09%, a sa 4,73% u ukupnim prihodima budžeta. Prihodi od taksi planirani su u iznosu od 610.000,00 € i čine 2,63% ukupnih budžetskih prihoda, od čega : Lokalne administrativne takse planirane su u iznosu od 60.000,00 € ili 9,83% od ukupnih taksi. Lokalne komunalne takse 200.000,00 € i čine 32,79% ukupnih taksi. Turistička taksa planirana je u iznosu od 350.000,00 €, a njeno učešće u strukturi ukupnih taksi iznosi 57,38%. Prihodi po osnovu naknada planirani su u iznosu od 5.500.000,00 € i čine 23,67% ukupnih budžetskih prihoda.
Struktura ovih prihoda je: naknada za komunalno opremanje građevinskog zemljišta – komunalije 4.500.000,00 € ili 81,82% ukupnih sopstvenih naknada, naknada od urbane sanacije i drugih izvora prihoda u skladu sa zakonom 500.000,00 € ili 9,09% ukupnih sopstvenih naknada, posebna naknada na investicije 100.000,00 € ili 1,81% ukupnih sopstvenih naknada, naknada za komunalno opremanje i zakup građevinskog zemljišta – privremeni objekti 200.000,00 € ili 3,64% ukupnih sopstvenih naknada, naknade za puteve 200.000,00 € ili 3,64% ukupnih sopstvenih naknada”, istakla je Backović i dodala:
“Ostali prihodi planirani su u iznosu od 370.000,00 €, što predstavlja 1,59% ukupnih prihoda. Primici od prodaje nefinansijske imovine planirani su u iznosu od 1.000.000,00 €, što predstavlja 4,31% ukupnih budžetskih prihoda.
Ustupljeni prihodi planirani su u iznosu od 4.400.000,00 € i u strukturi ukupnih budžetskih prihoda učestvuju sa 18,94%. Porez na dohodak fizičkih lica planiran je u iznosu od 1.200.000,00 € i u strukturi ukupnih prihoda učestvuje sa 5,17%, dok u strukturi ustupljenih prihoda učestvuje sa 27,27%. Porez na dohodak fizičkih lica je ustupljeni prihod, a opštini pripada 12% prihoda ostvarenih na njenoj teritoriji. Porez na promet nepokretnosti planiran je u iznosu od 2.000.000,00 €, odnosno 8,61% od ukupnih prihoda ili 45,45% od ustupljenih prihoda.
Prihodi po osnovu koncesionih i drugih naknada planirani su u iznosu od 1.000.000,00 €, što predstavlja 4,30% ukupnih prihoda ili 22,73% ustupljenih budžetskih prihoda.
Ostala lična primanja su sredstva planirana za: jubilarne nagrade, otpremnine, naknade skupštinskim odbornicima i ostale naknade. Za ove namjene planirana su sredstva u iznosu od 295.000,00 € ili 1,27% ukupnog budžeta.
Sredstva za transfere institucijama, pojedincima, nevladinom i javnom sektoru u 2022.g. planirana su u iznosu od 2.155.028,00 € ili 9,28%, i to: transferi obrazovanju 325.000,00 € – sredstva su opredijeljena za poboljšanje uslova u školama, prevoz učenika i penzionera, prevoz OŠ Mrkojevići, nagrade najboljim učenicima i ostale školske aktivnosti. transferi institucijama kulture i sporta 1.035.000,00 €, i to: kultura 400.000,00 €, Barski ljetopis 200.000,00 €, TV festival 35.000,00 €, manifestacije i ostale aktivnosti u kulturi 165.000,00 €, sport 635.000,00 €, transferi nevladinim organizacijama 73.400,00 €, transferi političkim partijama, strankama i udruženjima 177.628,00 € (za redovno finansiranje političkim partijama planirana su sredstva u iznosu od 161.480,00 € ili 1,1% ukupnih budžetskih sredstava, umanjenih za sredstva kapitalnog budžeta – tekući budžet u skladu sa odredbama Zakona o finansiranju političkih subjekata i izbornih kampanja, dok je za finansiranje rada ženskih organizacija u političkim subjektima planirano 16.148,00 € ili 0,11% ukupnih budžetskih sredstava, umanjenih za sredstva kapitalnog budžeta – tekući budžet u skladu sa odredbama
Zakona o finansiranju političkih subjekata i izbornih kampanja), transferi za jednokratne socijalne pomoći 70.000,00 €, transferi za lična primanja pripravnika 40.000,00 €, ostali transferi pojedincima 110.000,00 €, naknada za novorođeno dijete 50.000,00 € i stipendije 60.000,00 €. Ostali transferi institucijama izdvojeno je 324.000,00 €.
Ostali transferi planirani su u iznosu od 2.543.000,00 € ili 10,95% ukupnih rashoda, a odnose se na transfere privrednim društvima čiji je osnivač Opština
Kapitalni izdaci planirani su u iznosu od 9.730.000,00 € ili 41,88% ukupnog budžeta. Sredstva za otplatu kredita rezidentima – kredit KfW banke planirana su u iznosu od 800.000,00 € ili 3,44% ukupnog budžeta.
Sredstva za otplatu obaveza iz prethodnog perioda planirana su u iznosu od 1.307.172,00 € ili 5,63% ukupnog budžeta, a odnose se na: neizmirene račune i obaveze iz 2021. godine koji stižu na naplatu u 2022. Godini 807.172,00 €, otplatu ostalih obaveza – sudska izvršenja 500.000,00 €. Sredstva za rezerve planirana su u iznosu od 370.000,00 € ili 1,59%”, kazala je u obraćanju odbornicima sekretarka Backović.
O kapitalnom dijelu budžeta za 2022. godinu govorio je Vido Dabanović sekeretar Sekretarijata za imovinu, zastupanje i investicije.
“Prihod po osnovu naknade za komunalno opremanje građevinskog zemljišta za 2022. godinu planiran je u iznosu od 4.500.000,00€ i učestvuje sa 52,94% u ukupnim primicima kapitalnog budžeta. Ovaj prihod planiran je na osnovu iskaznog interesovanja investitora za ulaganja na teritoriji opštine Bar, kao i na bazi zaključenih ugovora u prethodnom periodu čije obaveze dospijevaju u 2022. godini. Takođe, Opština je pokrenula više sudskih postupaka za naplatu dospjelih potraživanja, te je za očekivati da se određeni iznos sredstava naplati i po predmetnim tužbama.
Vlada Crne Gore donijela je Odluku o naknadi za urbanu sanaciju u Opštini Bar, čime je stvoren pravni osnov za planiranje predmetne naknade koja se plaća za sve bespravno izgrađene objekte na teritoriji jedinice lokalne samouprave. Prihod po osnovu naknade od urbane sanacije planiran je u iznosu od 500.000,00€, što predstavlja 5,88% ukupnih primitaka kapitalnog budžeta. Sredstva ostvarena po ovom osnovu koristiće se za finansiranje obavljanja djelatnosti komunalnog opremanja građevinskog zemljišta, shodno zakonskim propisima iz oblasti planiranja prostora i izgradnji objekata.
Posebna naknada na investicije planirana je u iznosu od 100.000,00€, a plaćaju je investitori prilikom izgradnje ili rekonstrukcije objekata na teritoriji opština Crnogorskog primorja shodno Zakonu o regionalnom vodosnabdijevanju. Posebna naknada je prihod budžeta Crne Gore u iznosu od 80%, a opštini na čijoj se teritoriji realizuje investicija pripada 20% obračunate naknade.
Naknada za komunalno opremanje za privremene objekte i zakup zemljišta planirana je u iznosu od 200.000€, a odnosi se na davanje u zakup zemljišta za postavljanje privremenih objekata javnim nadmetanjem – aukcijom, prihode po osnovu zaključenih ugovora o zakupu zemljišta za terase/bašte i prihode po osnovu ugovora o zakupu ostalih nepokretnosti.
Prihod od prodaje nepokretnosti planiran je u iznosu od 1.000.000,00€ što predstavlja 11,76% ukupnih primitaka kapitalnog budžeta. Opština Bar je preko nadležnih organa lokalne uprave u prethodnom periodu već pokrenula više postupaka prenosa prava svojine na građevinskom zemljištu čija realizacija se očekuje u 2022. godini”, rekao je Dabanović i nastavio:
“Budžetom Opštine Bar za 2022. godinu sredstva prenesena iz prethodne godine planirana su u iznosu od 2.000.000,00€ i čine 23,53% ukupih primitaka kapitalnog budžeta.
Kapitalne donacije u korist budžeta odnose se na sredstva povučena iz predpristupnih fondova Evropske unije i planirana su u iznosu od 200.000,00€, što predstavlja 2,35% ukupnih primitaka kapitalnog budžeta za 2022. godinu.
Nedostajuća sredstva za pokrivanje planiranih kapitalnih izdataka biće obezbjeđena iz tekućih prihoda Budžeta Opštine Bar.
Izdaci za lokalnu infrastrukturu planirani su u iznosu od 6.130.000,00€ i učestvuju sa 58,21% u ukupnim planiranim kapitalnim izdacima za 2022. godinu. Izdaci za lokalnu infrastrukturu odnose se na izgradnju putne mreže, izdataka za javnu rasvjetu, izdatke za vodosnabdijevanje i izgradnju kanalizacije, kao i na otkup zemljišta. Planirani izdaci za izgradnju puteva iznose 1.800.000,00€, a odnose se na izgradnju lokalnih puteva i saobraćajnica, prvenstveno po preuzetim obavezama prema investitorima koji su uplatili naknadu za komunalno opremanje i prema kojima je Opština dužna da obezbijedi ovu vrstu infrastrukture.
Izdaci za rasvjetu i elektrosnadbijevanje planirani su u iznosu od 230.000,00 €, a odnose se na održavanje i modernizaciju javne rasvjete ugrađivanjem odgovarajućih led svjetiljki.
Izdaci planirani za vodosnabdijevanje iznose 150.000,00 €, a odnose se na izgradnju vodovodne mreže, pretežno u prigradskim naseljima, koja imaju poteškoće u vodosnadbijevanju, kao i na preuzete obaveze prema investitorima. Izdaci planirani za kanalizaciju iznose 100.000,00 € i odnose se na izgradnju kanalizacione mreže, u naseljima Bjeliši, Stari Bar i na prostoru Topolice. Planirani izdaci za otkup zemljišta iznose 1.950.000,00 €, a odnose se na potrebu eksproprijacije zemljišta u cilju realizacije infrastrukturnih projekata. Izdaci za ugovorene obaveze za lokalnu infrastrukturu planirani su u iznosu od 1.900.000,00 €.
Izdaci za građevinske objekte planirani su u iznosu od 1.000.000,00€ i učestvuju sa 9,50% u ukupnim planiranim izdacima. Odnose se na izgradnju i rekonstrukciju planiranih građevinskih objekata u 2022. godini. Izdaci za uređenje zemljišta planirani su takođe u iznosu od 1.000.000,00€ i učestvuju u ukupnim izdacima sa 9,50%.
Izdaci za uređenja zemljišta odnose se na izvođenje radova na uređenju prostora, koje je planirano u iznosu od 700.000,00 € i izdatke za izradu planske i projektne dokumentacije u iznosu od 300.000,00€. Izdaci za opremu predviđeni su na iznos od 300.000,00€ i učestvuju sa 2,85% u ukupnim planiranim izdacima kapitalnog budžeta.
Izdaci za investiciono održavanje planirani su u iznosu od 1.100.000,00€ i učestvuju sa 10,45% u ukupnim planiranim izdacima za 2022. godinu.
Planom javnih nabavki za 2022. godinu, koji će biti urađen na osnovu usvojenog budžeta, a realizacija će teći po objavljenim javnim tenderima u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.
Ostali kapitalni izdaci – odnose se na troškove finansiranja IPA tj. EU projekata i planirani su na iznos od 200.000,00€, što predstavlja 1,90% u odnosu na planirane izdatke kapitalnog budžeta za 2022. godinu”.
Prije početka rasprave za riječ se javio Milorad Leković koji je svoj amandman povukao, ali ga je u sličnoj formi preformulisao i uputio Sekratirijatu za kulturu, sport i mlade. On je predložio da se po ubrzanom postupku Odluka o sredstvima o raspodjeli sredstava sportskim organizacijama izmijeni odnosno, da su sredstva dosta niska i da se krene u realizaciju da se povećaju.
Prvi diskutant povodom druge tačke dnevnog reda bio je Momčilo Leković koji je kazao da je evidentno iz sadržine ovih dokumenata da se može vidjeti da ulazimo u izbornu godinu. “Definitivno, ovo je izborni budžet”, kazao je Leković.
Omer Vukić je podržao inicijativu odbornika Milorada Lekovića, a kada je riječ o budžetu, rekao je da je možda izborni ali ga raduje činjenica da imamo planirana uvećanja, naročito kapitalnog dijela budžeta na zavidnom nivou.
Miloša Fuštića je interesovalo dokle se stiglo sa izgradnjom Trga u Sutomoru, i što je sa potokom Mirošica II, koji nije ušao u program za narednu godinu. Kako je kazao, budžet je ambiciozan, a tome je u prilog išla i odluka o otvaranju granica tokom ljeta i velikog broja ljudi koji su gostovali u našem gradu.
Milan Nešković je pitao da mu se pojasni na što se odnosi stavka “Ugovori o djelu”.
“Ujedno gledajući tabelu sa predviđenim budžetom za DOO kojima gazduje Opština evidentno je povećanje za većinu njih, upitavši se zašto je Radio Bar diskriminisan, jer mu je ostala dotacija kao i ove godine, a potpada u neku ruku i on pod tu kategoriju”.
U prvom krugu još su govorili Milena Đonović koja je istakla da je budžet razvojan, Miloš Šušter koji je između ostalog kazao da je ovaj budžet proizvod tri loša zakona, dok je Slavica Adžić rekla da će ona i kolege iz kluba nezavisnih odbornika glasati svakako za ovaj budžet. Doktorka Vesna Đokvučić je kazala da je predloženi budžet logičan slijed prethodnog rebalansa budžeta, te da je akcenat stavljen na ostvarivanje sopstvenih prihoda.
Božidar Janković je dodao da je budžet izvrstan, što ne smatra samo on već i stanovnici MZ Stari Bar odakle i on dolazi. Pohvalno je o budžetu za narednu godinu govorio i Aleksandar Markolović jer je planiran kako je rekao na realnim osnovama, dok je Ljubo Vukoslavčević istakao da se ovaj dokument bitno razlikuje od prethodnih. On je dodao da je budžet po svemu sudeći izborni, konstatujući da su se u ovom mandatu Skupštine oni kretali u okviru do 20 miliona, a da je ovaj budžet nešto preko 23 miliona eura.
-“Mi iz Biram Bar svakako nijesmo protiv razvoja grada, ali ne želimo da obećavamo kule i gradove”, kazao je Vukoslavčević.
Po završetku prvog kruga, na pitanja odbornika odgovarali su sekretarka Backović i sekretar Dabanović.