Gošća Vjere Knežević Vučićević u emisiji “Sunčanom stranom ulice” Radio Bara, bila je direktorica JU Kulturni centar Bar, Aleksandra Grabež.
RB/BI: Direktan povod za Vaše gostovanje u programu Radio Bara, uz zahvalnost što se po prvi put javno, posredstvom medija obraćate u svojstvu direktorice Kulturnog centra je, upravo imenovanje za rukovoditeljku krovne institucije kulture u Baru. Naravno, neiscrpna je i priča tokom ljetnjih mjeseci, koja se tiče Barskog ljetopisa. Na početku, jeste li se već uhodali, posebno u svjetlu činjenice da ste neposredno nakon stupanja na funkciju „bačeni u vatru“ uz zahtjevne organizacione aktivnosti koje prethode svakom ozbiljnom festivalu?
Grabež: Na početku moram istaći da je na geo-kulturnoj mapi Crne Gore, Kulturni centar Bar već prepoznat kao ozbiljan organizator mnogih prestižnih manifestacija od značaja i državnih interesa, tako da moje uključivanje u ovaj najznačajniji segment kulture našeg grada, predstavlja samo inoviranje, unaprjeđivanje i neki novi način i novi pogled na kulturu. Kada kažete moje prvo javljanje i obraćanje, malo ću Vas ispraviti. Moje prvo obraćanje slušaocima Radio Bara, bilo je telefonskim putem na početku mog angažovanja u Kulturnom centru, a povodom Festivala „Susreti pod Starom maslinom“. Kada govorimo o Barskom ljetopisu, on mora da „izađe“ iz dosadašnjih okvira i da odgovori potrebama sve popularnijeg, edukativnog turizma. Dakle, kada govorimo o kulturi, moja razmišljanja su da se ključna pitanja tiču tranzicije u kulturi i jednog potpuno novog, posebnog društveno-političkog ambijenta, koji se mora stvoriti zajedničkim naporima svih raspoloživih društvenih snaga.
RB/BI: U subotu je otpočeo najvažniji, najdugotrajniji i najljepši festival u Baru – Barski ljetopis. Prije nego što počnemo priču o tome šta ste sve pripremili za 40 dana, koliko će smotra umjetnosti i kulture ovog ljeta trajati, zamoliću Vas da za slušaoce Radio Bara i naše gledaoce posredstvom YouTube kanala, napravite osvrt i podijelite impresije sa otvaranja. Jeste li zadovoljni kako je publika doživjela i reagovala na atraktivni plesno-pozorišni komad kojim je počeo Ljetopis?
Grabež: Publika je imala jedinstvenu priliku da se upozna sa muzičko- scenskim ostvarenjem koreografa koji važi za jednog od najistaknutijih u regionu, i umjetnika koji na sasvim drugačiji način posmatra svijet – Staše Zurovca. U pitanju je bila plesna predstava koja predstavlja spoj savremenog pokreta i literature. Ovo ostvarenje inspirisano je, kao što je već objašnjeno prethodnih dana, romanom poljske nobelovke Olge Tokarčuk, koja je „Bjegune“ napisala kao posvetu putovanju i bijegu, u potrazi za smislom. Kao što smo mogli čuti od reditelja i koreografa Staše Zurovca, roman je višedimenzionalan i govori ne samo o fizičkom putovanju, već i o onom unutrašnjem. Roman, između ostalog, govori o tome da živimo, citiraću Stašu „u društvu u kom čovjek zaboravlja na sebe vrlo lako, a kad zaboravi na ono što jeste, postaje na neki način opsjednut onim što nije“. Takođe ću ga citirati da je to „bolest savremenog društva“. Dakle, moramo raditi na edukaciji publike. U dijelu reagovanja publike, po srdačnosti aplauza i načinu na koji je reagovala, sa pravom bih rekla da smo Barski ljetopis otvorili na najbolji mogući način – na raskrsnici između pozorišta, plesa i vizuelne umjetnosti.
RB/BI: Barani su djelovali spremni da prihvate taj novi iskorak Barskog ljetopisa, a to se, kako ste kazali potvrdilo burnim aplauzima i kako su sa pažnjom posmatrali i uživali… Čitajući izvještaj sa konferencije za novinare koji je održan protekle sedmice u Dvorcu kralja Nikole, nekako imam utisak da će 36. Barski ljetopis biti jedna zaista ozbiljna priča koja će baštiniti istinske vrijednosti prošlih vremena, a opet promovišući bogatstvo i raznolikost savremenih umjetničkih praksi ovog podneblja. Podsjetimo koji su sve segmenti festivala ovog ljeta?
Grabež: Dakle, tokom šest sedmica imaćemo priliku da uživamo u otprilike 90 programa, kroz šest, odnosno sedam segmenata, u zavisnosti kako ga posmatramo. To su Pozorišni i Filmski segment, Muzički segment, Likovni, Književni, naš lokalni specifikum bARS i prateći programi.
RB/BI: I ove godine će program, čuli smo, biti bogat, raznolik. Za to će se potruditi selektori programa, iskusni i vrijedni. Aleksandra, bilo bi lijepo da predstavite ljude kojima je povjeren ozbiljan zadatak selektovanja?
Grabež: Književni program, kao i prethodnih godina, vodiće dr Milun Lutovac, koji je inače u proteklom periodu bio direktor mnogih međunarodnih festivala, između ostalog i Barskog ljetopisa, Mediteranskog sajma knjiga, Susreta pod Starom maslinom. Za lokalni specifikum, tako ga nazivam- bARS zadužen je Željko Milović, naš poznati novinar, publicista i književnik. U dijelu Željkovog rada, želim istaći da je autor šest monografija o Baru, a kao koautor potpisuje još tri, napisao je i opsežnu monografiju urbane scene „Crnogorska pop muzika 1954 – 1991.“, objavio je 12 knjiga poezije i proze. Prateći program će voditi i program uređivati kao i ranijih godina, mr Vesna Vujošević Labović. Likovni program je u rukama dr Anastazije Miranović, koja se tokom dugogodišnjeg profesionalnog rada nalazila na čelu najznačajnijih institucija kulture i umjetnosti u Crnoj Gori. Po prvi put ove godine, Muzički segment će voditi naš mr Miro Kruščić, a u dijelu Pozorišnog i Filmskog programa festivala zadužen je moj kolega, Milija Šćepanović.
RB/BI: Selektor Muzičkog segmenta je predani, posvećeni, svestrani profesor Miro Kruščić. Ne čudi stoga što će program biti izuzetno bogat i raznovrstan, a računa se vodilo i o tome da lokacije na kojima će se održavati večeri budu zaista atraktivne. Otkrijte nam šta ste sve pripremili što se ovog dijela festivala tiče?
Grabež: Moram prvo da kažem da smo sinoć uživali u koncertu grupe Perper, našeg crnogorskog brenda, na Ljetnjoj sceni Doma kulture. Za 21. jul od 21 čas pripremamo koncert Crnogorskog simfonijskog orkestra, „Rahmanjinov, klavirski koncert“ uz solista Aleksandra Sinčuka i dirigenta Roberta Homena. Imala sam priliku juče da slušam emisiju kada je gostovao naš Miro Kruščić, koji je malo više govorio o samom programu. Program se nastavlja 25. jula nastupom „Trio Ardor“ sa gostima Mladenom Popovićem, Natašom Popović i Žanom Lekić u Dvorcu kralja Nikole, sa početkom u 22 časa. U srijedu, 2. avgusta, u Dvorcu kralja Nikole, koncert će imati violinista Roman Simović. Omaž Radovanu Papoviću biće upriličen 6. avgusta u 22 sata. „Accordion duo Ilić“ – Tijana Ilić i Miroslav Ilić sa gostima, imaće koncert 8. avgusta u Dvorcu kralja Nikole, sa početkom u 21 sat. Veče sevdaha i mediteranskog pjevanja gradskih tamburaša i orkestra Pljevlja, biće održano na Ljetnjoj sceni Starog grada 15. avgusta od 21 sat. Posljednje veče Muzičkog segmenta je Veče evergreen, jazz i pop rock muzike zakazano za 22. avgust u izvedbi Gradske muzika Budva i Broodmen u Dvorcu kralja Nikole od 21 čas.
RB/BI: Evo, čuli smo da će za svačiji ukus, što se muzičkog segmenta Barskog ljetopisa tiče, biti ponešto zanimljivo. Potrudili ste se da program bude vrlo raznolik, bogat, a i kada je likovni segment u pitanju, moram da komentarišem da zaista nastupate kao promišljeni znalci, pa ste selektovanje programa prepustili istoričarki umjetnosti dr Anastaziji Miranović. Raduje što je Anastazija nastavila tradicionalnu saradnju sa značajnim državnim institucijama likovne umjetnosti. Zamoliću vas sada da kažete koje programe biste iz ovog segmenta izdvojili?
Grabež: Kada je Likovni segment festivala u pitanju, već 20. jula imamo otvaranje prve izložbe pod imenom ’Toplina’, kada će radove predstaviti studenti Fakulteta likovnih umjetnosti sa Cetinja, a 30. jula predstavlja nam se još jedna referentna kuća – Narodni muzej Crne Gore, koja će u saradnji sa Festivalom Barski ljetopis, predstaviti izložbu pod nazivom „Njegoš – 210 godina od rođenja“. Tom prilikom će neki eksponati po prvi put biti predstavljeni javnosti. Radi se o predmetima koje je sam Njegoš koristio. Biće zastupljeni portreti najpoznatijih likovnih stvaralaca s ovih prostora, kojima je Njegoš bio inspiracija, kao i razni likovni radovi na temu Njegoševog djela. Radi se o veoma interesantnoj izložbi, pa koristim priliku da naše građane i goste pozovem da je posjete. Za izložbu slika internacionalnog umjetnika Đeljoša Đokaja, rezervisan je 12. avgust i Dvorac kralja Niloke, od 21 sat. Likovni segment festivala zatvara se izložbom „More i snovi“ mlade barske umjetnice Kristine Stanišić.
RB/BI: Selektor književnog programa je dr Milun Lutovac. I ovaj segment odlikovaće raznovrsnost, a sve večeri biće organizovane na platou ispred Dvorca kralja Nikole. Koje autore ćete predstaviti čitalačkoj publici, Barani vole da čitaju i prilično su strogi kritičari, pa je zadatak odabira autora i djela, sigurna sam, bio izazov?
Grabež: Zahvaljujući našem selektoru dr Milunu Lutovcu, književni program će zadovoljiti ukuse najšire čitalačke publike. Odvijaće se na platou ispred Dvorca kralja Nikole. Ovaj segment započinje 19. jula, promocijom romana „Ključevi dobra i zla“ autora Vuka Martinovića. Svoje „Intimus“ 26. jula priče predstavlja Tijana Rakočević, dok je portret pjesnika i pripovjedača Enesa Halilovića, istaknutog regionalnog književnika, na programu 31. jula. I dva dana kasnije očekuje nas interesantno veče, predstavljanje četvrtog izdanja ExYu rock enciklopedije, autora Petra Janjatovića. Devetog avgusta govorimo o muzici u staroj Crnogorskoj periodici, na književnoj večeri Senada Gačevića. „Aurora“ Balše Brkovića, biće predstavljena 16. avgusta, dok će poetsko-dramski omnibus Momčila Zekovića Zeka, 21. avgusta zaokružiti Ljetopisov Književni segment.
RB/BI: Vjerujem da će i ovoga ljeta izuzetnu pažnju javnosti zavrijediti pozorišni segment. Poznato je da se svake godine traži karta više za pozorišne predstave na Barskom ljetopisu. Šta je za ovo ljeto odabrao selektor reditelj Milija Šćepanović?
Grabež: Prije nego prezentujemo pozorišni program Barskog ljetopisa, želim obavijestiti javnost da će pozorišna predstava „Ujka Vanja“, zbog nepredvidivih zdravstvenih problema učesnika, nažalost, biti otkazana, ali naš produkcijski tim će pokušati da izađe u susret publici sa drugim pozorišnim komadom ili nekom drugom aktivnošću. Kada govorimo o pozorišnom dijelu, petak i subota 28. i 29. jul rezervisani su za premijeru komada „Dekameron“, koprodukciji Kulturnog centra Bar, Narodnog pozorišta Niš i Gradskog pozorišta Podgorica. Predstavu je režirao istaknuti regionalni reditelj, Dejan Projkovski, a dramatizaciju potpisuje Stevan Koprivica. Pozorišna publika se desetog avgusta seli u Stari Bar, na pozorišnu junačku baladu „Banović Strahinja“ Narodnog pozorišta Subotica, u adaptaciji i režiji Mirka Radonjića. Na Ljetnju scenu nam 23. avgusta, dolazi Narodno pozorište Beograd sa operom u 17 pjesama pod imenom „Deca“, rađenom po romanu Milene Marković. Muzika je djelo Irene Popović.
RB/BI: bARS je na Barskom ljetopisu prisutan već tri godine, a profilisao se kao zanimljiva, sada već ne novina, i srastao je sa festivalom. Podsjetimo, bARS je posvećen afirmaciji i očuvanju urbane kulturne baštine grada i predstavlja svojevrsnu sponu između tradicije i novog doba i mlađe publike. Šta će taj segment ponuditi publici koja preferira malo ležerniju, prisniju atmosferu, programe koji se odvijaju na šetalištu, pabovima…?
Grabež: bARS, selekcija programa koju potpisuje naš publicista novinar, književnik, Željko Milović, a koja se bavi urbano, kulturno, umjetničkim nasljeđem Bara, 22. jula organuzuje književno veče, „Mediteranski krugovi“ u poetici Igora Remsa, na platou ispred Dvorca kralja Nikole, sa početkom u 21 čas. Promocija knjige „Preludij disanja“ Martine Kosović Piškor, biće održana 23. jula takođe ispred Dvorca kralja Nikole. Zatim, 24. jula imamo promociju knjige „Priče pod Rumijom“ Čeda Ratkovića. Od 25. jula do 25. avgusta u planu je izrada šest murala autora Davida Husića. Ne želimo otkrivati čiji murali će biti izrađeni, neka to bude tajna, iznenađenje za sugrađane i posjetioce našeg grada. Koncert barskih studenata muzičkih akademija je zakazan za 27. jul. Njih moram posebno najaviti: Sergej Levin – klavir, Petra Lekić – flauta, Milena Jaramaz – violina, Dušanka Jaramaz – klavir, Lucija Ulićević – klavir. I ovaj koncert biće u Dvorcu kralja Nikole, sa početkom u 21 čas. Zatim, 30. jula imamo koncert gitaristkinje Bojane Brajović, 1. avgusta koncert Ive Pavlović, 3. avgusta je multimedijalna promocija albuma „Život u E mollu“, 5. avgusta imamo izložbu fotografija „Crno-bijeli Bar u koloru“ na korzou ispred spomenika Popa Dukljanina. Autori izložbe su Željko Milović, koji je sakupio i odabrao fotografije i Semir Karastanović. Promocija knjige „Očaj i Čobo u 22561 riječi“ autora Žarka Marovića je 13. avgusta, a „Svijet Osmanovih bicikala, šarenih osamdesetih“ Osmana Đokića, biće prikazan u Galeriji „Velimir Leković“. Promocija knjige „Izabrane pjesme“ Rajka Joličića je 19. avgusta, a 20. avgusta je promocija Zbornika tekstova Radio Bara i Bar Infa „Bar u hodnicima sjećanja“.
RB/BI: Lijepa novost je što će se nakon nekoliko godina pauza Ljetopis iznova okrenuti i najmlađoj publici. Šta ste pripremili za one koji tek treba da bruse i ukus i interesovanja, maštaju i raduju se, da se od malih i mladih dana okreću istinskim vrijednostima?
Grabež: Već dan nakon svečanog otvaranja Barskog ljetopisa, imali smo pozorišnu predstavu za djecu „Luckasti klovnovi“ na Šetalištu kralja Nikole. Pored ove predstave, imaćemo i predstavu za djecu „Stonogica brojalica“, organizovaćmo brojne radionice, interaktivne književne radionice, igraće i predstava „Safra“. Tu su i Dani studenata FDU sa Cetinja „Hajde da skačemo po oblacima“. Radionice grnčarije vodiće Neda Popović. Predstava za djecu „Bajka o elektricitetu“, Nikšićko pozorište, igra 17. avgusta na Ljetnjoj pozornici u 21 čas i 30 minuta.
RB/BI: Možete se pohvaliti izuzetno zanimljivim i kreativnim pratećim sadržajima i radionicama. Šta nam o tome možete reći?
Grabež: Tako je, na više lokacija u gradu, kako u Starom gradu, tako na Šetalištu i u užem centru grada.
RB/BI: Kome dugujete zahvalnost na podršci, kako materijalnoj, tako i organizacionoj, savjetodavnoj, sve je jako važno, jer slobodno mogu reći da je festival koji traje 40 dana zbilja ogromna mašinerija, ozbiljna, gdje svi točkići moraju da se okreću skladno, koordinisano, da ne bude problema?
Grabež: Barski ljetopis se organizuje u okviru JU Kulturni centar Bar, pod pokroviteljstvom Opštine Bar kao osnivačem naše ustanove i uz podršku Ministarstva kulture i medija. Ovom prilikom se, tako zahvaljujem našem osnivaču kao pokrovitelju i Ministarstvu kulture koji svake godine podržavaju ne samo Barski ljetopis, već i ostale festivale u okviru naših aktivnosti.
RB/BI: Aleksandra, za sam kraj ovog razgovora, kojim programom ćete publiku pozdraviti i zakazati vidjenje za sljedeću godinu?
Grabež: Za zatvaranje je predviđen balet ’Mediteran’ koji priređuje Baletski studio Muzičkog centra Crne Gore, u režiji Aleksandra Vujovića, uz asistentkinju koreografije Kseniju Sinđić.