Na saopštenje Društva maslinara Bara, objavljeno na našem sajtu, reagovali su iz NVO “Broj 19”. Reagovanje prenosimo u cjelosti:
“Očigledno da autori Saopštenja Društva maslinara Bara ne čitaju pažljivo vijesti objavljene ‘u medijima i na pojedinim portalima’ jer bi, u suprotnom, vidjeli iz istih da podnosilac prijave o nađenim ljudskim skeletnim ostacima nije anoniman. Kao i u sličnim situacijama, kada je dolazilo do beskrupuloznog raskopavanja više desetina grobova u haremu Omerbašića džamije, Podgradskog i Kapetanovog groblja, ili starom groblju na starobarskoj pjaci kada su ljudski skeletni ostaci strpani u platičnu kesu, NVO ‘Broj 19’ je uvijek transparentno reagovala. Nažalost, to nije bio slučaj i sa nadlježnim institucijama.
Prije nego je podnijeta prijava policiji, u kojoj zahtijevamo provjeru informacija o nađenim ljudskim posmrtnim ostacima na gradilištu ‘Kuće maslina’, saznali smo da je od Uprave za zaštitu kulturnih dobara zahtijevano da se na tom prostoru izvrši prethodna zaštita i obezbijedi prisustvo arheologa upravo zbog pretpostavke postojanja arhitekture i groblja, kao i manastira (na osnovu otkrića Dr Đurđa Boškovića). Prema riječima barskih arheologa, pravo nalazište je po svemu sudeći na nekih pola metra dubine ispod već betoniranih temelja. Takođe, razgovarali smo i sa očevicima koji su pokazali mjesto na kom je pronađen dio ljudskog skeleta (noga). U ovakvim situacijama postupa se u skladu sa Zakonom predviđenoj proceduri: obustavljaju se radovi, obezbjeđuje lice mjesta i vrše stručna, arheološka iskopavanja. Veoma je, najblaže rečeno, maliciozno u tome tražiti ‘zlu namjeru’. Isto tako, skrivanje dokaza je krivično djelo bez obzira da li je smrt osobe čiji ostaci su pronađeni nastupila nedavno ili prije više vjekova.
Očigledno da je predstavnicima Društva maslinara tokom prelistavanja razglednica Starog Bara, ‘promakla’ i ona iz 1863. ili 1877. na kojoj se vide ostaci starog muslimanskog groblja. Naravno, ne sporimo da je kasnije na tom prostoru nikla i zgrada Apoteke, pa i Prve banke.
Logično bi bilo da upravo Društvo maslinara Bara insistira na arheološkom istraživanju ovog lokaliteta, tim prije što se pozivaju na ‘dobro poznavanje istorije ovog grada’. Međutim, ako se prisjetimo nekih njihovih skorašnjih ‘projekata’ kao što je besprizorno uništavanje viševjekovne kaldrme u hiljadugodišnjem maslinjaku Džidžarin, ili protivzakonita i nestručna obnova mosta na Vrućoj rijeci, onda neke stvari bivaju jasnije. Moramo napomenuti da se probijanjem makadama kroz Džidžarin, između ostalog prošlo i kroz vakufsku imovinu. Iako je aktuelni predsjednik Društva maslinara u to vrijeme bio i na čelu Medžlisa Islamske zajednice Bara, ta informacija je ostala skrivena od javnosti! Na naš zahtjev da nam se dostave informacije s tim u vezi, već dvije godine čekamo odgovor.
A, ako ćemo o istoriji i običajima, predsjedniku Društva maslinara sigurno je poznato i da su stari Barani, ako bi kojim slučajem morali proći preko vakufske imovine, prije nego bi izašli sa iste tresli nogavice pantalona kako im ne bi slučajno ostala ni trunka prašine na njima.
Namjera nam nije bila da se bavimo maslinarima, kako autora Saopštenja, tako ni njihovih dojučerašnjih kolega okupljenih oko novoosnovanog Udruženja. Vrijeme će pokazati svoje.
I na kraju, predstavnike Društva maslinara Bara pozivamo na javnu debatu u kojoj bi obostrano iznijeli stavove i pojasnili eventualne nesporazume”, zaključuje se u saopštenju NVO “Broj 19”, koje potpisuje Mirsad Mirza Kurgaš.