Počela rasprava o Budžetu

U prijepodnevnom zasijedanju lokalnog parlamenta odbornici su raspravljali o tačkama koje su na dnevnom redu. Nakon prozivke utvrđen je kvorum za rad.

Prije utvrđivanja dnevnog reda prešlo se na raspravu. Odbornik Momčilo Leković je zatražio dopunu dnevnog reda.

“Dakle, od kada smo 2019. bili protiv odluke o Maljeviku, i dan danas stojimo iza tih tvrdnji o prodaji zemlje. Ovu odluku treba poništiti”, rekao je Leković. Napomenuo je da se nada da će ovaj parlament, usvojiti dopunu dnevnog reda.

Proceduru je zatražila odbornica Valentina Minić.

“Započeli smo sjednicu, a dobili smo veliki broj materijala. Nama je potrebna pauza da bi se upoznali sa materijalom koji je ovako obiman. Ovo su zvanična dokumenta”, rekla je Minić.

Predsjednik SO Bar je istakao da ovo nije njegova odluka, i da je postignut kompromis, te da će dati pauzu da se upoznaju sa materijalom. Proceduru je iskoristio i odbornik Radomir Novaković, koji se u jednom dijelu složio sa odbornicom Minić, a sa jednim ne.

”Imamo dnevni red, ne treba ići na pauzu, jer je danas ova Skupština sazvana zbog budžeta”, rekao je Novaković ističući da budžet bude prva tačka dnevnog reda zbog hitnosti. Momčilo Leković je ponovo naglasio da ova sjednica treba da se održi u petak, “vi ste sami odlučili, mi se nismo konsultovali”.

Ammar Borančić je rekao da je “jasna intencija da se opstruira rad lokalnog parlamenta”, napominjući da je dobro upoznat sa radom parlamenta. Takođe je dodao da ne treba gubiti vrijeme na trivijane stvari već na budžet koji je prioritet. Odbornica Minić je ponovo naglasila da im nije bitan dnevni red, ne bi pisali amandmane u ”gluvo doba noći”. Odbornik Novaković je je rekao da “našem gradu ne treba ovakva rasprava” i da treba svi da se posvete Baru i odlukama koje su vezane za naš grad. Za dopunu dnevnog reda koju je predložio Leković “za” je bilo 14, “protiv” 19 i jedan “uzdržan”. Ni prijedlog odbornika Novakovića da se pređe na Budžet, nije usvojen jer je “protiv” bilo 19 odbornika, 14 “za” i jedan “uzdržan”.

Odbornici su potom usvojili dnevni red sa 20 glasova “za” i 14 “protiv”.

Riječ je uzeo Asim Andrić u ime Odbora za izbor i imenovanja objedinjuči sve odluke, naglašavajući sve predočene odluke, gdje su postavljeni novi odbori direktora i javnim preduzećima. Odbor jejednoglasno predložio da Skupština prihvati sve ove odluke.

Radomir Novaković je proceduralno rekao da ne mogu da se tačke objedine, već treba da se glasa za svaku pojedinačno.

Momčilo Leković je rekao da se definitivno njihov klub odrekao od pauze, “da je interes budžet” ne bi se prešlo na ove tačke.

“Vama je bitniji ovaj izbor od budžeta očigledno”, kazao je Leković.

Odbornik Novaković je rekao da ni jedan od odbornika opozicije ne može da bude u odboru.

“Prihvatam sve da niste mogli u prethodnom periodu da imate punu kontrolu, a sada je želite. Vi idete dotle da ste spremni da pogazite sve, da idete do kraja” naglasio je Novaković.

Pravo na repliku je iskoristio Branislav Nenezić ustvrdivši da će problem očigledno biti SD. Istakli ste dva preduzeća gdje je odmjer bio drugačiji.

“Mogu da pričam da su se neke odluke donosile drugačije, a istaknite koje sam ja lično odluke donio da bih oštetio neki kolektiv”. Dodao je da je i poštovao klubove koji su brend ovog grada. Potom je nastavljena replika odbornika Novakovića rekavši da je bio uspješan, jer je sam odbor bio uspješan. Odbornik Božo Janković je istakao da sluša već drugi dan da se priča suvišna priča ”kada nam kažete da smo kupovali glasove, neka svaki od odbornika kaže sam da li je to tako”. Građani Bara su šta misle o vama rekli na izborima, znate i sami na koliko ste odbornika došli. Po njegovim riječima pravi se samo revolt među odbornicima. Marko Stoiljkov je je rekao da je na kolegijumu prihvaćeno da se pređe na važne stvari, prije svega budžet i zateažio da se nastavi sa radom. Milan Nešković je ustvrdio da su dobili samo imena, a da bi tu trebalo da bude i biografija makar. Odbornik Aleksandar Lekić je o prvoj tački rekao da su prijedlog dobili kasno i da je nepotpun.

“Za ovo je potrebno mnogo više vremena”- rekao je Lekić.

Branimir Lakićević je rekao da neće glasati za ovu tačku dnevnog reda jer “ovo treba da se zove lovstvo, jer se radi o lovu na fotelje”, rekao je Lakićević.

Uslijedila je rasprava u drugom krugu. Momčilo Leković je rekao da kolega Janković treba bude odbornik, da ne ide u odbor Komunalnog preduzeća. Radomir Novaković je kazao da ne treba da mu se imputira bilo što, već da je govorio isključivo o SD-u.

Odbornica Ferida Peročević je rekla da se “nastavlja dugogodišnja praksa, smatrajući da ovo nije novo vrijeme, pa mi iz Ure nećemo učestvovati u ovoj tački dnevnog reda”.

Valentina Minić je naglasila da se stiče utisak da se već jedan period raspravlja o svemu, samo ne o tačkama dnevnog reda. Takođe je naglasila da nije imala dovoljno vremena da se upozna sa biografijama ljudi jer nisu dostavljene.

Za razriješenje odbora direktora VIK glasalo je 19 “za”, sedam ih je bilo “protiv”,,Komunalne djelatnosti “za” je bilo 19, šest “protiv”, DOO Sportsko rekreativni centar Bar “za” 19, DOO “Lovstvo” Bar “za” 19.

Za imenovanje direktora VIK je bilo 19 “za” , Komulane djelatnosti “za” 18, “protiv”, SRC BAR “za” je bilo 19, osam protiv, i za DOO Lovstvo Bar “za” je bilo 19 odbornika, deset “protiv”.

Ivana Backović je obrazložila drugu tačku dnevnog reda Polugodišnji izvještaj o ukupno ostvarenim primicima i ukupno izvršenim zadacima. Sekretarka za ekonomiju i finansije je naglasila da je najveće povećanje ostvareno na osnovu poreza na nepokretnosti, naglašavajući i sve ostale aspekte ove tačke.

Momčilo Leković je tražio da ovoj tački prisustvuje i predsjednik Opštine, a odbornik Novaković smatra da je materijal dostavljen na vrijeme. Sekretarka Skupštine je Aleksandea Grabež je istakla da je 34. sjednica sazvana blagovremeno, međutim zbog odlaganja izbora i pitanja da li su validni mandati, obratili smo se Ministarstvu javne uprave. Ni do dan danas nismo dobili mišljenje.

U drugom krugu odbornik Leković ne vidi problem da se ispoštuje rok, i da su prioriteti tada bili neki drugi. Moraju se poštovati rokovi- rekao je Leković.

Treća tačka je bila Budžet sa nekoliko amandmana. Budžet je obrazložila Ivana Backović, sekretarka za ekonomiju i finansije.

Budžet Opštine Bar za 2023. godinu planiran je u skladu sa Zakonom o finansiranju lokalne samouprave, Zakonom o budžetu i fiskalnoj odgovornosti i Smjernicama Ministarstva finasija, te na osnovu zahtjeva potrošačkih jedinica i realne procjene ostvarenja budžetskih prihoda i rashoda.

Izrada Odluke o budžetu Opštine Bar zasnovana je na mjerama budžetske politike, koja ima za cilj uspostavljanje održivog sistema finansija, gdje će se iz ostvarenih prihoda pokriti svi tekući rashodi, otplata duga i obezbijediti sredstva za kapitalne investicije, kao i na povećanje naplate sopstvenih prihoda.

Ukupni primici budžeta Opštine Bar za 2023. godinu utvrđeni su u iznosu od 31.650.000,00 €, što čini predloženi Budžet rekordnim i za 36,25 % je veći u odnosu na budžet za 2022. godinu. Ono što nam daje pravo na takvu projekciju jeste činjenica da smo već sada višestruko premašili planirane prihode za ovu godinu.

Kao i ranijih godina, akcenat je stavljen na naplatu sopstvenih prihoda koji u ukupnom budžetu učestvuju 55,26%, ustupljeni prihodi čine 19,14% plana, sredstva prenesena iz prethodne godine iznose 22,12%, dok se preostalih 3,48% odnosi na posebnu naknadu na investicije, donacije i transfere od budžeta Države.

Najveće učešće u planiranim prihodima za 2023. godinu imaju porezi koji su planirani u iznosu od 13.900.000,00 €, a koji predstavljaju 43,92% ukupnog budžeta.

Porez na nepokretnosti planiran je u iznosu od 8.500.000,00 € i u ukupnim porezima učestvuje sa 61,15%, dok u ukupnim primicima budžeta učestvuje sa 26,86% i predstavlja najznačajniji sopstveni prihod. Sekretarijat za finansije ulaže velike napore da se unaprijedi evidencija i naplata ovog prihoda, o čemu najbolje govori i podatak da je od naplaćenih 1.087.000,00 € iz 2006. godine, odnosno 6.000.000,00 iz 2018, naplata povećana na 9.500.000,00 € u 2021. godini. Prije svega zbog vrijednog i posvećenog rada u organu, ali i zbog uvođenja novog softvera koji je umnogome olakšalo i unaprijedilo rad zaposlelnih, kao i aplikacije za provjeru zaduženja i plaćanja poreza i turističke takse, te svih ostalih aktivnosti koje se u kontinuitetu sprovode.

Porez na promet nepokretnosti je najznačajniji ustupljeni prihod, a planiran je u iznosu od 2.600.000,00 € i u prihodima budžeta učestvuje sa 8,21%. U tekućoj godini ovaj prihod bilježi rekordno ostvarenje koje je u ovom trenutku veće za 53% u odnosu na planska predviđanja.

Porez na dohodak fizičkih lica planiran je u iznosu od 2.100.000,00 € a razlog za povećanje prihoda po ovom osnovu u odnosu na plan za 2022. godinu je donošenje novog zakonskog rješenja, a na osnovu koga je opštinama povećan procenat ustupanja prihoda po ovom osnovu sa 12% na 50%, kako bi se nadomjestili gubici koje su ostala zakonska rješenja prozrokovala kod prihoda po osnovu prireza porezu na dohodak fizičkih lica koji je planiran u iznosu od 700.000,00 €.

Takse su planirane u iznosu od 620.000,00 €, a odnose se na administrativne takse, lokalne komunalne takse i turističku taksu.

Naknade su planirane u iznosu od 7.160.000,00 € ili 22,62% ukupnih budžetskih prihoda, a najveće učešće u ovoj grupi prihoda ima naknada za komunalno opremanje građevinskog zemljišta – komunalije koja je planirana u iznosu od 5.000.000,00 € ili 69,83% ukupnih naknada,

Dok su ostali prihodi planirani u iznosu od 370.000,00 €.

Treba naglasiti da su prihodi po osnovu poreza na nepokretnosti i komunalija, kao dva najznačajnija sopstvena prihoda budžeta, planirani u iznosu od 13.500.000,00 € i da čine 42,65% ukupnog budžeta.

Predloženim budžetom za 2023. godinu predviđeno je da planirani primici budu raspoređeni na pokriće rashoda i to:

•             kapitalnog budžeta u iznosu od 16.300.000,00 € ili 51,5% i

•             tekućeg budžeta u iznosu od 15.350.000,00 € ili 48,5%.

Osnovna postavka u planiranju potrošnje je da se tekući troškovi zadrže na nivou kojim se obezbjeđuje normalno funkcionisanje potrošačkih jedinica, redovne zarade zaposlenima, servisiranje redovnih obaveza, transferi za javnu funkciju privrednim društvima čiji je osnivač Opština, ali i za realizaciju kapitalnih izdataka, pri čemu je uslijed trenutne makroekonomske situacije uzeta u obzir i stopa inflacije na tržištu.

Pored izdataka namijenjenih za redovno finansiranje rada organa i službi lokalne uprave, te sredstava za transfere preduzećima čiji je osnivač Opština Bar, u okviru tekućih izdataka najveće učešće imaju transferi institucijama, pojedincima, nevladinom i javnom sektoru koji su planirani u iznosu od 3.077.545,00 € što je za 42,5% više od planiranih za 2022. godinu, a sredstva su planirana za sledeće namjene:

•             Za transfere institucijama kulture i sporta planirano je 1.505.000,00 € i to:

             za kulturu 505.000,00 € ili 26,3% više u odnosu na tekuću godinu, dok je za sport planirano 1.000.000,00 € ili 57,5% više,

•             Za subvencije je opredijeljen iznos od 570.000,00 € što je za 35,71% više, od čega je – 300.000,00 € namijenjeno za preduzetništvo što je za 50% više u odnosu na plan za prethodnu godinu,

–              100.000,00 € za žensko preduzetništvo što je 100% više u odnosu na plan za 2022.godinu,

–              150.000,00 € za podsticaje za razvoj poljoprivrede i mlade poljoprivrednike i 20.000,00 € za podsticaje za zanatstvo;

•             Za transfere obrazovanju planirano je 410.000,00 € što je za 26,15% više u odnosu na 2022. godinu,

•             Ostali transferi pojedincima planirani su u iznosu od 335.000,00 €, a sredstva će biti usmjerena za:            

-stipendije najuspješnijim studentima u iznosu od 100.000,00 €, koje su u odnosu na prethodnu godinu uvećane za 66,67%, s obzirom da Opština Bar nastavlja pozitivan trend ulaganja u mlade,

-podršku za borbu protiv neplodnosti koja je od isplaćenih 10.000,00 € u 2022. godini, planom Budžeta za 2023. godinu uvećana na 30.000,00 €, kao i

-naknadu za novorođeno dijete u iznosu od 180.000,00 €, s obzirom da je nakon održavanja javne rasprave usvojen predlog da se naknada za novorođeno dijete koja je do sada iznosila 100 €, odnosno 130 € ukoliko je jedan od roditelja nezaposlen, uveća na iznos od 450 € za svako novorođeno dijete na teritoriji naše Opštine.

Za transfere NVO opredijeljeno je 164.500,00 €, a sredstva su uvećana s obzirom da je novom odlukom procenat uvećan sa dosadašnjih 0,5% tekućeg budžeta na 1%,

Takođe, sredstva su planirana i za: za transfere političkim partijama, za zapošljavanje pripravnika u organima lokalne uprave kao i za jednokratne socijalne pomoći.

Cijeneći doprinos koji i druge institucije daju u cilju eliminisanja socijalnih nejednakosti i važnost projekata koje realizuju, stvarajući uslove za poboljšanje kvaliteta života svih naših sugrađana, predloženim budžetom za narednu godinu planirana su sredstva za: NVU Žene Bara za projekat Narodne kuhinje, koja su uvećana za 100% u odnosu na prethodnu godinu, transfere Crvenom krstu za projekte brige o starima i pomoći u kući za stare, i za Caritas barske nadbiskupije za Dnevni boravak za starije osobe. Takođe, planirana su i sredstva za prolazak kroz tunel „Sozina“ za stanovnike mjesnih zajednica Crmnica, Ostros i Šestani.

S obzirom da Opština Bar odgovorno i transparentno pristupa planiranju i korišćenju budžetskih sredstava, prilikom izrade nacrta Odluke o budžetu Opštine Bar za 2023. godinu bio je upućen javni poziv za prethodno konsultovanje u periodu od 14.09.2022. do 26.09.2022., izrađen je Vodič kroz budžet za građane i organizovana je javna rasprava u trajanju od 15 dana, počev od 29.11.2022. godine, u toku koje su održani sastanci u mjesnim zajednicama i stručna javna rasprava, a izvještaj je dostavljen u prilogu Odluke.

Na ovako predloženi budžet Ministarstvo finansija dostavilo je mišljenje u kojem se navodi da su ispoštovana fiskalna pravila predviđena Zakonom o finansiranju lokalne samouprave i Zakonom o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, te da ministarstvo nema primjedbi na Predlog odluke o budžetu Opštine Bar za 2023. godinu.

Na osnovu izloženog, smatramo da je predloženi budžet realan i održiv i da se u cjelosti može realizovati u narednoj godini, pa predlažemo skupštini njegovo usvajanje

“Sekretar za zastupanje imovinu i investicije Vido Dabanović je rekao das u imali 53 ugovora sa investitorima, najveći iznos je naplaćen u Ilinu, zatim u Topolici 4, zatim Veliki pijesak. “Očekivati je da se taj trend nastavi i realizuje. Od privremenih objekata, nakon licitacije se određuje zakup. Imali smo oko 157 ,000 eura. Treći izvor je legalizacija objekata, shodno odluci. Imali smo 157,000 eura naplaćene naknade. Naglasio je i ostale stavke izvora prihoda, od prodaje urbanističkih parcela do ostalih prihoda.Prenešena sredstva se očekuju na nivou 7 miliona eura. Donacije od međunarodnih fondova su oko 500,000 eura. Analizom svih prihoda nisu sredstva poreskih obveznika već investitora. Izdaci su planirani na 16 miliona i 300 rekao je između ostalog Dabanović.

Odbornik Omer Vukić se zahvalio svim građanima koji su podržali njihovu partiju. Želim da vas obavjestim da je juče održana sjednica odbora. Odbor je jednoglasno donio odluku da se podrži budžet.

Share.

Comments are closed.